Statistinė atskaitomybė


Oficialiosios statistikos paskirtis yra suteikti vartotojams objektyvią, patikimą ir savalaikę statistinę informaciją apie demografinius, socialinius ir ekonominius procesus ir padėti visuomenei priimti sprendimus tiek valstybės, tiek asmens lygmeniu. Statistika remiasi ir verslininkai, siekdami pagrįsti savo sprendimus. Statistinių duomenų analizė ir iš jos išplaukiančios įžvalgos naudojamos pardavimų prognozėms sudaryti, finansinei investicinių projektų analizei atlikti, naujo produkto pelno prognozėms sudaryti ar gamybos kiekiams nustatyti.

Tam, kad būtų parengta statistinė informacija, reikia surinkti patikimus duomenis. Tai daroma tiesiogiai apklausiant įmones (ūkio subjektus) arba panaudojant kitų valstybės institucijų turimus administracinius duomenis. Valstybės duomenų agentūra pirmenybę teikia administraciniams duomenims, nes jų panaudojimas leidžia sumažinti tiesioginę administracinę įmonių naštą.

Iš įmonių statistiniai duomenys renkami tik tais atvejais, kai duomenys administraciniuose šaltiniuose atsiranda per vėlai arba reikiamų duomenų administraciniuose šaltiniuose apibrėžtys (apimtis) neatitinka oficialiosios statistikos reikalavimų, arba statistiką reglamentuojantys teisės aktai nustato detalesnį klasifikavimą, negu yra administraciniuose šaltiniuose, arba reikiamų duomenų ten tiesiog nėra.

Klausimai ir atsakymai
 


Statistiniuose tyrimuose dalyvauja ne visos mažos ir vidutinės įmonės. Dažniausiai atsitiktinai renkama tam tikra jų dalis (sudaromos imtys). Tai reiškia, kad mažos ir vidutinės įmonės į daugelį tyrimų patenka atsitiktiniu būdu. Tačiau, sudarant įmonių imtis, visada laikomasi tam tikrų metodologinių principų:

  1. Pirmiausia įmonės suskirstomos į sluoksnius pagal ekonominės veiklos rūšis, o kiekvienas sluoksnis dar savo ruožtu suskirstomas į sluoksnius pagal įmonių dydį. Kartais reikia sluoksniuoti ir pagal teritoriją. Po to iš kiekvieno sluoksnio renkama atsitiktinė imtis.

  2. Įmonės priskiriamos imčiai vieniems metams. Kitais metais imtis renkama iš naujo. Tačiau jeigu sluoksnyje yra mažai įmonių, jos gali vėl ir vėl patekti į imtį. Taigi kartais nedidelės įmonės nuolat patenka į statistinius tyrimus vien dėl to, kad jų veiklos rūšies ir dydžio įmonių Lietuvoje yra labai nedaug ir jos yra statistiškai reikšmingos atstovaujamoje veiklos rūšyje.

  3. Siekiant kontroliuoti statistinės atskaitomybės naštą pačioms mažiausioms įmonėms, yra užtikrinama, kad įmonės, kuriose dirba 0–4 darbuotojai ir kurių metinių pajamų suma neviršija 10 proc. visų veiklos pagal Ekonominės veiklos rūšių klasifikatorių (EVRK 2 red.) pajamų, dalyvautų ne daugiau kaip 3-uose statistiniuose tyrimuose per metus.

Atnaujinimo data: 2023-01-09



Oficialiosios statistikos paskirtis yra suteikti vartotojams objektyvią, patikimą ir savalaikę statistinę informaciją apie demografinius, socialinius ir ekonominius procesus ir padėti visuomenei priimti sprendimus tiek valstybės, tiek asmens lygmeniu. Jai parengti neužtenka duomenų, esančių administraciniuose duomenų šaltiniuose, todėl rengiami statistiniai tyrimai, kurių metu renkami duomenys iš įmonių ir gyventojų. Teikdami statistines ataskaitas respondentai įneša didelį indėlį į oficialiosios statistikos rengimą.

Prievolę teikti statistinius duomenis nustato teisės aktai.

Lietuvos Respublikos oficialiosios statistikos ir valstybės duomenų valdysenos įstatymo 18 straipsnio 2 punktas* nustato, kad respondentai privalo Oficialiosios statistikos programai įgyvendinti teisės aktų nustatyta tvarka neatlygintinai teikti teisingus, išsamius statistinius duomenis, įskaitant asmens duomenis, specialių kategorijų asmens duomenis ir tokius duomenis, iš kurių galimas tiesioginis ar netiesioginis atpažinimas.

Respondentai privalo:

  1. Oficialiosios statistikos programai įgyvendinti teisės aktų, reglamentuojančių oficialiosios statistikos tvarkymą, nustatyta tvarka neatlygintinai teikti teisingus, išsamius statistinius duomenis ir tokius duomenis, pagal kuriuos galimas tiesioginis atpažinimas ar netiesioginis atpažinimas, taip pat elektroninių sandorių ar kitus įrašus, mobiliojo ryšio duomenis, kintamuosius duomenis ar kitus privačių juridinių asmenų kaupiamus ir tvarkomus duomenis, įskaitant asmens duomenis, tarp jų ir specialių kategorijų asmens duomenis. Respondentai fiziniai asmenys Oficialiosios statistikos programai įgyvendinti privalo teikti statistinius duomenis ir tokius duomenis, pagal kuriuos galimas tiesioginis atpažinimas ar netiesioginis atpažinimas, jeigu taip nustatyta Europos Sąjungos teisės aktais arba Lietuvos Respublikos įstatymais;

  2. pastebėję, kad oficialiąją statistiką tvarkančiai įstaigai pateikė klaidingus, netikslius ir (arba) ne visus reikalaujamus statistinius duomenis, juos ištaisyti, patikslinti ir (arba) papildyti. Oficialiąją statistiką tvarkanti įstaiga sudaro respondentams sąlygas ištaisyti, patikslinti ir (arba) papildyti pateiktus statistinius duomenis ir informuoja juos apie taisymo, tikslinimo ir (arba) papildymo būdą (-us);

  3. teikdami statistinius duomenis, saugiu elektroniniu parašu arba kitu būdu, leidžiančiu nustatyti juos pateikusio fizinio asmens tapatybę, patvirtinti statistinių duomenų teisingumą arba tai, kad statistiniame formuliare įrašyti arba pagal statistinių rodiklių sąrašą pateikti statistiniai duomenys atitinka apklausos teiginius, išskyrus atvejus, kai nereikalaujama nurodyti respondento;

  4. sudaryti sąlygas oficialiąją statistiką tvarkančių įstaigų darbuotojams neatlygintinai rinkti viešai prieinamus statistinius duomenis Oficialiosios statistikos programai įgyvendinti;

  5. kai respondentai fiziniai asmenys teikia statistinius duomenis telefonu, prisistatyti – pasakyti vardą, pavardę.

Statistinių ataskaitų nepateikimo pasekmes apibrėžia Lietuvos Respublikos įstatymai.

Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 221 straipsnis** nustato, kad:

  1. Statistinių duomenų nepateikimas nustatyta tvarka oficialiąją statistiką tvarkančioms įstaigoms arba melagingų, neišsamių statistinių duomenų pateikimas oficialiąją statistiką tvarkančioms įstaigoms užtraukia baudą juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims nuo 150  iki 300 eurų.

  2. Šio straipsnio 1 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai, užtraukia baudą nuo 800 iki 1800 eurų.

  3. Pateiktus statistinius duomenis patvirtinančių dokumentų nepateikimas oficialiąją statistiką tvarkančių įstaigų valstybės tarnautojams, darbuotojams arba šių dokumentų nuslėpimas užtraukia baudą juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims nuo 150 iki 300 eurų.

Valstybės duomenų agentūra tikisi įmonių ir gyventojų supratingumo ir geranoriškumo teikiant statistinius duomenis.
 

Lietuvos Respublikos oficialiosios statistikos ir valstybės duomenų valdysenos įstatymas

** Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksas


Atnaujinimo data: 2023-01-09