COVID-19 keičia lietuvius: kalėdinių dovanų dairosi internete

2020-12-11

COVID-19 keičia lietuvius: kalėdinių dovanų dairosi internete


Kalėdinės prekybos karštinė jau įsibėgėjo, bet dėl šalyje paskelbto karantino iš įprastų prekybos centrų ji šiemet itin sparčiai keliasi į virtualią erdvę.

Siuntų gabentojai jau pajuto kalėdinės prekybos bumą ir įspėja, kad užsisakyti dovanas bei jas išsiųsti gyventojai turėtų paskubėti dar iki gruodžio vidurio, kitaip vargu, ar iki švenčių jos pasieks visus adresatus.
 

Komentaras

Teko kviestis pagalbininkus

Siuntų tarnybos „Venipak“ rinkodaros vadovė Asta Raudonienė net juokauja, kad kasdien mušant naujus elektroninės prekybos rekordus, teko ruoštis kovinei situacijai.

Paskelbus antrąjį karantiną, jos atstovaujamos įmonės privačių klientų srautas lapkritį išaugo 45 proc. „Trečiąją karantino savaitę užsakymai buvo pakilę iki 40 proc. ir prognozuojame, kad iki metų galo siuntų kiekis gali išaugti dvigubai“, – mano A. Raudonienė.

Ypač ryškiai prekių sandėliavimo, pakavimo bei pristatymo paslaugų poreikis buvo justi per vadinamąjį juodąjį išpardavimų penktadienį. „Tada įmonė fiksavo 170 proc. augimą“, – sakė „Venipak“ atstovė.

Be to, anot A. Raudonienės, palyginti su praėjusiais metais, keičiasi ir pirkinių krepšelis. „Pernai siuntų pristatymo paslaugomis naudojosi žaislais, elektronikos prekėmis bei buitine technika prekiaujančios įmonės, o šiemet šalia šių kategorijų itin ženkliai augo kosmetikos, maisto prekių,  namų apyvokos prekių pristatymas“, – vardijo siuntų tarnybos atstovė.

Stipriai išaugus užsakymams, įmonei teko samdytis papildomų darbuotojų. Pasak A. Raudonienės, kalėdinės prekybos laikotarpiu laikinai į darbą buvo priimta šimtas darbuotojų.
 

Patys negali išdalinti dovanų

Šiomis dienomis vos spėja suktis ir Vilniuje įsikūrusio tarptautinių siuntų centro „Mail Boxes Etc.“ kolektyvas.

Kaip pasakojo jo vadovas Edvinas Mironovičius, darbų srautas pastaruoju metu yra milžiniškas: „Mašinos – tiesiog yra perkrautos. Pastarasis mėnuo pagal apyvartas yra dukart geresnis, nei buvo prieš metus“.

Pašnekovas pastebėjo, kad šiemet individualius logistikos sprendimus teikiančią siuntų tarnybą atrado verslo įmonės, kurios dėl karantino ir su juo susijusių suvaržymų negali pačios kalėdinių dovanų išdalinti nuotoliniu būdu dirbantiems savo darbuotojams ar verslo partneriams. „Jų užsakytas dovanas mes ir supakuojame, ir išsiunčiame adresatams“, – dėl didelio populiarumo sulaukusios paslaugos džiaugėsi E.Mironovičius.
 

Įpranta apsipirkti internetu

Per karantiną smarkiai išaugusias elektroninės prekybos apimtis pajuto ir Lietuvos paštas. Praėjęs mėnuo „LP Express“ kurjeriams buvo rekordinis – siuntų kiekiai išaugo 1,5 karto.

Tai – didžiausias augimas, kokį tarnyba yra turėjusi lapkričio pabaigoje.

„Šie metai yra išskirtiniai dėl pasaulį sukausčiusios pandemijos. Per pavasarinį karantiną gyventojai įprato apsipirkti internetu, o tai lėmė ir išaugusį siuntų kiekį.

Įprastai prieš Kalėdas siuntų kiekiai išauga dvigubai. Atsižvelgiant į šiuo metu matomas tendencijas, šiais metais tikimės dar didesnio augimo – prognozuojame, kad jis bus tris kartus didesnis“, – sakė Lietuvos pašto Rinkodaros ir pardavimų vadovas Norbertas Žioba.

Kai įveikia baimę, nesustoja

Per pandemiją pasikeitusius vartotojų apsipirkimo įpročius ir su tuo susijusius rekordus fiksuoja ir prekybos centrai internete. „Prekyba internetu išaugo. Lyginant su pernykščiu lapkričiu, lankytojų srautas puslapyje padidėjo 70 proc. o užsakymų – dar daugiau – net 134 proc.“, – sakė „Varle.lt“ įkūrėjas Marius Butauskas.

Jo teigimu, įtakos tam turėjo pandemija ir jos metu pasikeitę žmonių įpročiai, taip pat ir tai, jog dalis didžiųjų prekybos centrų per karantiną atsisakė anksčiau rengtų didžiųjų išpardavimų.

„Karantino metu daug vyresnių žmonių pirmą kartą išbandė internetinę prekybą. Kai kuriems jų reikėjo pagalbos, todėl klientus aptarnaujančios komandos darbo krūvis išaugo net keturis kartus“, – pastebėjo M. Butauskas.

Beje, jis atkreipė dėmesį, kad vyresnio amžiaus žmonės dažniau skambina konsultuotis ne dėl konkrečių prekių, bet norėdami sužinoti visą užsakymo eigą: „Dauguma senjorų nesinaudoja internetine bankininkyste, todėl nusivilia, kai pardavėjas reikalauja apmokėjimo iškart. Jie tiesiog negali įsigyti pasirinktos prekės. Kiti apskritai nepasitiki pačiu procesu ir klausia, kaip galėtų sumokėti tiesiogiai.

Tačiau bendra tendencija džiugina – didžioji dauguma lietuvių savarankiškai atlieka užsakymus internetu.

Pastebėjome, kad senjorai irgi tampa lojalūs – kartą išdrįsę užsakyti prekę internetu, šia paslauga naudojasi vis dažniau“.
 


Internetą atrado ir senjorai

Šiuos vartotojų, ypač vyresnės kartos, pokyčius atspindi ir naujausia Statistikos departamento atlikta apklausa apie skaitmeninių technologijų naudojimą namų ūkiuose.

Iš karto po pirmosios pandemijos bangos atliktas tyrimas parodė, kad šoktelėjo internetą atradusių vyresnio amžiaus (65-74 metų) žmonių skaičius.

Palyginti su praėjusiais metais, šioje amžiaus grupėje interneto vartojimas išaugo šešiais procentiniais punktais – iki 46 proc. Iš jų 33 proc. gyventojų  internetu ėmė naudotis kasdien.

Be to, vis daugiau vyresnio amžiaus žmonių į internetą neria ne po kartą per dieną. Jeigu prieš dvejus metus tai darė tik apie 20 proc. senjorų, tai šiemet šis rodiklis ūgtelėjo beveik iki 24 proc.

Kaip ir anksčiau, vyresnio amžiaus žmonės internetą daugiausiai naudojo ryšiams (57 proc.). Beveik tiek pat 55-74 metų apklaustųjų nurodė, kad internete ieškojo naujienų, kiek mažiau – informacijos, susijusios su sveikatos priežiūros paslaugomis.

Tačiau tarp namuose per karantiną užsidariusių vyresnio amžiaus žmonių ypač išaugo susidomėjimas elektronine prekyba.

Statistikos departamento atlikta apklausa parodė, kad per paskutinius metus, lyginant su 2019 metais, visose amžiaus grupėse prekių ar paslaugų

internetu užsakymai padidėjo nuo 48,4 proc. iki 53,8 proc.

Tarp 45-54 metų lietuvių internetu prekes ar paslaugas šiemet bent kartą užsakinėjo 48,7 proc. apklaustų gyventojų, pernai tokių buvo 41,9 proc.

Drąsiau internetinėse parduotuvėse jau jaučiasi ir 55-64 metų interneto vartotojai. Iš jų prekes ar paslaugas internetu užsakinėjo 27,7 proc. Pernai tokių buvo 2 proc. mažiau.

Kaip rodo apklausa, vyriausioje grupėje (nuo 65 iki 74 metų), neiškeldami kojos iš namų, apsipirkinėjo jau kas devintas gyventojas arba 12,4 proc. šios amžiaus grupės interneto vartotojų. 2019 metais jų procentas siekė 10, o 2018 metais – tik 8,4 proc.
 

Kas trečias pirks internetu

Didėjantį gyventojų susidomėjimą elektronine prekyba patvirtina ir Statistikos departamento duomenys apie augančius užsakymus paštu arba internetu. Pavyzdžiui, spalio mėnesį, palyginti su rugsėju, užsakymų paštu arba internetu apyvarta išaugo 2,5 proc., o palyginti su 2019 metų spalį – net 45 proc.
 

Komentaras

Gali būti, kad šiemet kalėdines dovanas internetu įsigis beveik trečdalis lietuvių (29 proc.). Taip manyti leidžia prekybos centro internete „Pigu.lt“ užsakymu bendrovės „Norstat“ atlikta apklausa.

Beje, ši apklausa rodo, kad tarp ketinančių dovanas pirkti internetu 17 proc. yra 60-74 metų pirkėjai.

Anot „Pigu.lt“ komunikacijos vadovės Raimondos Strazdauskaitės, 24 proc. apklaustųjų nurodė, kad internetu dovanas perka kasmet.

Bet 5 proc. apklaustųjų tai bus pirmieji metai, kai dėl pandemijos visas kalėdines dovanas jie pirks neišėję iš namų. „Lietuviai, laikydamiesi visų saugumo rekomendacijų, dovanas planuoja įsigyti internetu. Kasmet tokių pirkėjų dalis – tik didėja“, – sakė R.Strazdauskaitė.

Tai patvirtina ir stulbinantys lapkričio pardavimai. „Vienišių dienos išpardavimas pranoko prekybininkų lūkesčius ir savo rezultatais pralenkė pernai metų ir taip sėkmingu laikytą „juodąjį penktadienį“, – kalbėjo įmonės atstovė.

Tiesa, anot R.Starzdauskaitės, pandemija nesustabdė ir „juodojo penktadienio“: „Bet jis šįmet daugiausia persikėlė į e.prekybą – „Pigu.lt“ prekybos centro internete pardavimai buvo beveik dvigubai didesni nei pernai“.