Lietuvos švietimas ir kultūra
(2022 m. leidimas)
Bendrieji švietimo rodikliai
2022 m. pradžioje Lietuvoje gyveno 848,4 tūkst. gyventojų, kurių amžius buvo iki 29 metų, jie sudarė 30,2 proc. visų šalies gyventojų. Šio amžiaus asmenų skaičius, palyginti su 2021 m. pradžia, sumažėjo 35,5 tūkst., arba 4 proc. Mažėjantis gyventojų skaičius, visuomenės senėjimas neišvengiamai daro įtaką švietimo situacijai, ypač infrastruktūros rodikliams. |
Gyventojų skaičiaus mažėjimas per 10 metų (2012–2022 m.)
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Rodiklių duomenų bazėje: Nuolatinių gyventojų skaičius, Demografinis senėjimas
Nuotr. Lee Jeong Soo
Lietuvos gyventojai – vieni iš labiausiai išsilavinusių Europoje Aukšto lygio išsilavinimą turinčių 25–64 metų amžiaus gyventojų 2021 m. buvo 694,5 tūkst. – net 18,8 tūkst. daugiau nei 2020 m., ir jie sudarė 45,3 proc. visų 25–64 metų amžiaus šalies gyventojų. Ši dalis Lietuvoje nuosekliai didėja, palyginti su kitomis ES šalimis, esame vieni pirmųjų (ES 27 – 33,4 proc.). Visuomenės vystymosi potencialą rodo jaunų išsilavinusių žmonių dalis. 2021 m. Lietuvoje aukštąjį ar jam prilygintą išsilavinimą turėjo 60,3 proc., o vidutiniškai ES – 41,6 proc. visų 30–34 m. amžiaus gyventojų Ši dalis pastarąjį dešimtmetį išlaiko nuoseklaus didėjimo tendenciją. |
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Rodiklių duomenų bazėje,
25–64 metų amžiaus gyventojai pagal išsilavinimo lygį
____________________
¹ Aukštas – aukštesnysis, aukštasis (iki 2013 m. – ISCED 5, 6, nuo 2014 m. – ISCED 5, 6, 7, 8).
² Vidutinis – pagrindinis su profesine kvalifikacija, vidurinis (be / su profesine kvalifikacija), specialusis vidurinis (ISCED 3, 4).
³ Žemas – neturi pradinio, pradinis (be / su profesine kvalifikacija), pagrindinis (ISCED 0, 1, 2).
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Rodiklių duomenų bazėje
2020 m. kas ketvirtas šalies dirbantis asmuo tobulino kvalifikaciją profesinio mokymo kursuose2020 m. kas antros įmonės (54 proc.) darbuotojas mokėsi ar kėlė kvalifikaciją profesinio mokymo kursuose, dalyvavo konferencijose ar seminaruose, mokėsi darbo vietoje ar savarankiškai naudodamas šiuolaikines technologijas. Profesinio mokymo kursuose kvalifikaciją tobulino 214 tūkst., arba 26 proc. šalies dirbančių asmenų. Daugiausia kvalifikaciją kursuose tobulino finansinės ir draudimo veiklos bei informacijos ir ryšių veiklos įmonių darbuotojai. |
Gyventojų užimtumo tyrimo duomenimis, 2021 m. gyventojų, per paskutinias keturias savaites iki apklausos formaliajame ar neformaliajame mokyme žinių siekė 8,5 proc. 25–64 metų šalies gyventojų. Skirtis, kaip ir kitų išsilavinimo rodiklių atveju, tarp lyčių ir gyvenančiųjų mieste ir kaime, akivaizdi. |
25–64 metų amžiaus gyventojų visą gyvenimą trunkantis mokymasis 2021 m.
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Rodiklių duomenų bazėje
Nuotr. Omar Sanou
Mokymo įstaigose besimokančių asmenų – kasmet mažiau 2021–2022 mokslo metų pradžioje 164,7 iš 1 tūkst. gyventojų mokėsi ar studijavo (2020–2021 m. – 164,2). Iš viso 2021–2022 m. šalies mokymo įstaigose mokėsi ar studijavo 460,3 tūkst. mokinių ir studentų, arba beveik kas šeštas Lietuvos gyventojas. Besimokančiųjų skaičius mokymo įstaigose, palyginti su 2020–2021 mokslo metais, sumažėjo 1,5 tūkst., arba 0,3 proc. Besimokančiųjų skaičius linkęs didėti visų mokymosi lygmenų įstaigose. Bendrojo ugdymo mokyklų skaičius per metus sumažėjo nuo 977 iki 957. 2021 m. rudenį į bendrojo ugdymo mokyklas priimta 28,8 tūkst. pirmokų – 0,9 tūkst. (3,2 proc.) daugiau nei 2020 m. Iš viso 2021–2022 mokslo metų pradžioje pagal bendrojo ugdymo programas buvo ugdoma 330,3 tūkst. mokinių. 2021 m. bendrojo ugdymo mokyklose pagrindinio išsilavinimo pažymėjimus gavo 24,8 tūkst. mokinių (2020 m. – 25,3 tūkst.), brandos atestatus – 19,9 tūkst. abiturientų (2020 m. – 20,4 tūkst.). Daugiau kaip du trečdaliai abiturientų (71,7 proc.) tais pačiais metais tęsė mokslus šalies mokymo įstaigose: 40,2 proc. – universitetuose, 20,7 proc. – kolegijose, 10,8 proc. – profesinio mokymo įstaigose. |
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Eurostato svetainėje
Mokinių ir studentų skaičius mokymosi įstaigose
Mokslo metų pradžioje
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Rodiklių duomenų bazėje
Besimokantys asmenys pagal švietimo lygmenis
|
2017–2018 |
2018–2019 |
2019–2020 |
2020–2021 |
2021–2022 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vyrai |
Moterys |
Vyrai |
Moterys |
Vyrai |
Moterys |
Vyrai |
Moterys |
Vyrai |
Moterys |
|
Iš viso pagal švietimo lygmenis |
307 628 |
307 718 |
299 858 |
299 564 |
295 420 |
295 932 |
294 727 |
297 165 |
295 657 |
298 574 |
Ikimokyklinis ugdymas (0 lygmuo) |
66 361 |
62 536 |
67 374 |
63 784 |
67 756 |
63 641 |
68 448 |
64 055 |
69 604 |
64 876 |
Pradinis ugdymas (1 lygmuo) |
59 763 |
56 863 |
60 539 |
57 137 |
60 851 |
57 765 |
59 780 |
56 902 |
59 590 |
56 655 |
Pagrindinis ugdymas (2 lygmuo) |
85 264 |
79 103 |
84 262 |
78 506 |
84 920 |
79 659 |
85 753 |
81 267 |
87 559 |
82 930 |
Vidurinis ugdymas (3 lygmuo) |
36 231 |
32 395 |
33 389 |
30 069 |
31 211 |
28 470 |
32 043 |
28 654 |
31 674 |
28 437 |
Profesinis mokymas turint vidurinį išsilavinimą (4 lygmuo) |
8 468 |
10 075 |
5 968 |
6 626 |
5 193 |
5 432 |
4 673 |
5 418 |
3 999 |
4 990 |
Bakalauro ir profesinio bakalauro studijos (6 lygmuo) |
40 521 |
47 947 |
37 502 |
44 676 |
34 834 |
42 296 |
33 342 |
41 829 |
32 531 |
41 507 |
Magistrantūros studijos (7 lygmuo) |
9 843 |
17 233 |
9 648 |
17 222 |
9 446 |
17 145 |
9 510 |
17 494 |
9 552 |
17 670 |
Doktorantūra (8 lygmuo) |
1 177 |
1 566 |
1 176 |
1 544 |
1 209 |
1 524 |
1 178 |
1 546 |
1 148 |
1 509 |
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Rodiklių duomenų bazėje
Mokinių ir studentų, įgijusių pagrindinį, vidurinį ir aukštąjį išsilavinimą, skaičiaus kitimas
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Rodiklių duomenų bazėje
Abiturientai ir absolventai, tais pačiais metais tęsiantys mokslus
Proc.
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Rodiklių duomenų bazėje
Nuotr. Maria Teneva
Iš darbo ir mokymosi konteksto „iškritusių“ jaunuolių dalis Lietuvoje, palyginti su kitomis ES šalimis nėra gąsdinanti. Per paskutinius penkerius metus 15–24 metų amžiaus nedirbančio ir nesimokančio jaunimo dalis padidėjo ir 2021 m. sudarė 10,9 proc. visų to paties amžiaus gyventojų (2017 m. – 9,1 proc.). 18–24 metų jaunuolių, nepasiekusių vidutinio išsilavinimo lygio ir toliau nesimokančių, vertinant pastarąjį dešimtmetį, linkusi mažėti – nuo 7,4 proc. 2011 m. iki 5,4 proc. 2021‑aisiais. Skirtis tarp lyčių šiuo klausimu akivaizdi, ypač tarp vidutinio lygio išsilavinimo nepasiekusiųjų. |
15–24 metų nedirbančio ir nesimokančio jaunimo dalis
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Rodiklių duomenų bazėje
18–24 metų jaunimo, neįgijusio vidutinio išsilavinimo ir nesimokančio, dalis
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Rodiklių duomenų bazėje
Nuotr. Jilbert Ebrahimi
Neformalusis vyresnio amžiaus žmonių švietimas – trečiojo amžiaus universitetaiVisuomenei vis labiau senstant, daugiau dėmesio skiriama sąlygų, padedančių vyresniojo amžiaus asmenims išlikti aktyviu ir visaverčiu visuomenės nariu, sukūrimui. Vienas iš būdų sukurti tokias sąlygas – specialių mokymo įstaigų, skirtų vyresnio amžiaus žmonėms, steigimas.Lietuvos Respublikos neformaliojo suaugusiųjų švietimo įstatymas¹ nurodo, kad tokio pobūdžio įstaigas kurti gali neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi teikėjas – mokykla, laisvasis mokytojas arba kitas švietimo teikėjas (biblioteka, muziejus, trečiojo amžiaus universitetas ir kita įstaiga, įmonė, organizacija, taip pat valstybės narės juridinis asmuo ar kita organizacija, kuriems švietimas nėra pagrindinė veikla), teisės aktų nustatyta tvarka turintys teisę vykdyti neformalųjį suaugusiųjų švietimą ir tęstinį mokymąsi. Trečiojo amžiaus universitetas – tai neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi teikėjas, jo padalinys arba neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi programa, teikiantys vyresnio amžiaus asmenų neformalųjį švietimą ir tęstinį mokymąsi, tenkinantys jų žinių, kompetencijos plėtotės ir kultūrinius poreikius¹.
Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centras, atlikęs vyresnio amžiaus žmonių neformaliojo švietimo situacijos analizę ir tyrimus², skelbia, kad Lietuvoje yra žinomi 66 savarankiškai veikiantys trečiojo amžiaus universitetai (TAU) (2018 m. duomenys). Švietimo ir mokslo institucijų registre (ŠMIR) įregistruotos 23 neformaliojo švietimo institucijos, savo pavadinime turinčios žodžius trečiojo amžiaus universitetas. Egzistuoja bendros neformaliojo suaugusiųjų švietimo ar mokymosi paslaugas teikiančių institucijų sistemos nebuvimo problema, todėl skirtinguose šaltiniuose tokių institucijų skaičius gali skirtis.
Asociacija „Medardo Čoboto trečiojo amžiaus universitetas“ (MČTAU) – nevyriausybinė neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir mokymo institucija, įkurta 1995 m., veikianti Vilniuje. Universiteto tikslai: 1. Sudaryti sąlygas vyresnio amžiaus žmonėms mokytis visą gyvenimą; 2. Populiarinti MČTAU ir formuoti pozityvų vyresnio amžiaus žmonių įvaizdį; 3. Atstovauti MČTAU bendruomenei regioniniu, nacionaliniu ir tarptautiniu lygiu; 4. Skatinti savanorystę ir bendravimą tarp kartų.
Bendruomeniškumą; Atvirumą kaitai ir naujoms idėjoms; Pagarbą, toleranciją; Kūrybiškumą ir iniciatyvumą; Atsakomybę ir ugdymosi aplinkos puoselėjimą ir saugojimą.
Universitete veikia dvylika fakultetų ir trys meno kolektyvai (vokalinis ansamblis, šokių studija, moterų choras). Universitete veikla organizuojama įvairiomis formomis – skaitomos paskaitos įvairiomis temomis, rengiami seminarai, konferencijos, organizuojamos parodos, kelionės, susitikimai, meninių kolektyvų pasirodymai, vykdomi savanorystės projektai. Kai kurie užsiėmimai vyksta ir nuotoliniu būdu (Google Meet, Zoom platformose). Universitete siekiama kiekvieno nario savirealizacijos ir saviraiškos galimybių. Taip palaikomas visavertis vyresnio amžiaus žmonių fizinis ir emocinis gyvenimas, skatinama jų socialinė integracija. Universiteto veiklą įvertino Europos Parlamentas, 2016 m. suteikdamas garbingą Europos piliečio vardą.
|
Medardo Čoboto trečiojo amžiaus universiteto (MČTAU) klausytojai
Metų pabaigoje
Ši informacija parengta remiantis Medardo Čoboto trečiojo amžiaus universiteto, Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centro duomenimis ir tai nėra oficialioji statistika. Dėkojame Medardo Čoboto trečiojo amžiaus universitetui už bendradarbiavimą. |
___________________
¹ Lietuvos Respublikos neformaliojo suaugusiųjų švietimo įstatymas, 1998 m. birželio 30 d. Nr. VIII‑822.
² https://www.kpmpc.lt/kpmpc/suaugusiuju-svietimas-3/.
³ http://www.mctau.lt/images/pdf/Veiklos-dokumentai/MCTAU-istatai_2017.pdf.
Daugiau susijusių terminų ir paaiškinimų ieškokite Statistikos terminų žodyne.