Lietuvos švietimas ir kultūra
(2023 m. leidimas)
Bendrieji švietimo rodikliai
2023 m. pradžioje Lietuvoje gyveno 865,1 tūkst. 0–29 m. amžiaus gyventojų, jie sudarė 30,2 proc. visų šalies gyventojų. Šio amžiaus asmenų skaičius, palyginti su 2022 m. pradžia, padidėjo 16,7 tūkst., arba 1,9 proc. |
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Rodiklių duomenų bazėje: Nuolatinių gyventojų skaičius, Demografinis senėjimas
Nuotr. Lee Jeong Soo
Lietuvos gyventojai – vieni iš labiausiai išsilavinusių Europoje Aukšto lygio išsilavinimą turinčių 25–64 metų amžiaus gyventojų 2022 m. buvo 728,8 tūkst. – net 34,3 tūkst. daugiau nei 2021 m., ir jie sudarė 46,5 proc. visų 25–64 metų amžiaus šalies gyventojų. Ši dalis Lietuvoje nuosekliai didėja, palyginti su kitomis ES šalimis, esame vieni pirmųjų (ES 27 – 34,3 proc.). Visuomenės vystymosi potencialą rodo jaunų išsilavinusių žmonių dalis. 2022 m. Lietuvoje aukštąjį ar jam prilygintą išsilavinimą turėjo 61 proc., vidutiniškai ES – 42,8 proc. visų 30–34 m. amžiaus gyventojų. Ši dalis pastarąjį dešimtmetį išlaiko nuoseklaus didėjimo tendenciją. |
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Rodiklių duomenų bazėje,
25–64 metų amžiaus gyventojai pagal išsilavinimo lygį
____________________
¹ Aukštas – aukštesnysis, aukštasis (iki 2013 m. – ISCED 5, 6, nuo 2014 m. – ISCED 5, 6, 7, 8).
² Vidutinis – pagrindinis su profesine kvalifikacija, vidurinis (be / su profesine kvalifikacija), specialusis vidurinis (ISCED 3, 4).
³ Žemas – neturi pradinio, pradinis (be / su profesine kvalifikacija), pagrindinis (ISCED 0, 1, 2).
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Rodiklių duomenų bazėje
Gyventojų užimtumo tyrimo duomenimis, 2022 m. gyventojų, per paskutines keturias savaites iki apklausos formaliajame ar neformaliajame mokyme žinių siekė 8,5 proc. 25–64 metų šalies gyventojų (ES vidurkis – 11,9 proc.). Skirtis, kaip ir kitų išsilavinimo rodiklių atveju, tarp lyčių ir gyvenančiųjų mieste ir kaime, akivaizdi. |
25–64 metų amžiaus gyventojų visą gyvenimą trunkantis mokymasis 2022 m.
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Rodiklių duomenų bazėje, Eurostato duomenų bazėje
Nuotr. Omar Sanou
2022–2023 mokslo metų pradžioje 165,6 iš 1 tūkst. gyventojų mokėsi ar studijavo (2021–2022 m. – 164,7). Iš viso 2022–2023 m. šalies mokymo įstaigose mokėsi ar studijavo 473,7 tūkst. mokinių ir studentų, arba beveik kas šeštas Lietuvos gyventojas. Besimokančiųjų skaičius mokymo įstaigose, palyginti su 2021–2022 mokslo metais, padidėjo 13,3 tūkst., arba 2,9 proc. Bendrojo ugdymo mokyklų skaičius per metus sumažėjo nuo 957 iki 910. 2022 m. rudenį į bendrojo ugdymo mokyklas priimta 31 tūkst. pirmokų – 2,1 tūkst. (7 proc.) daugiau nei 2021 m. Iš viso 2022–2023 mokslo metų pradžioje pagal bendrojo ugdymo programas buvo ugdoma 344,6 tūkst. mokinių. 2022–2023 mokslo metų pradžioje šalyje veikė 53 profesinio mokymo įstaigos, kuriose pagal pirminio profesinio mokymo programas mokėsi 26,8 tūkst. mokinių. Kartu su profesija įgyti vidurinį išsilavinimą siekė 13,5 tūkst., arba 50,5 proc., mokinių. 2022 m. profesinio mokymo įstaigos parengė 8,5 tūkst. kvalifikuotų specialistų. 2022–2023 mokslo metų pradžioje šalies aukštosiose mokyklose studijavo 102,4 tūkst. studentų, iš jų universitetuose – 71,5 tūkst., kolegijose – 30,9 tūkst. Palyginti su praėjusiais 2021–2022 mokslo metais, studentų skaičius aukštosiose mokyklose šiek tiek sumažėjo (1 proc.). Aukštojo mokslo siekė 39,2 proc. 20–24 metų amžiaus jaunuolių (2021 m. – 39,7 proc.). |
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Eurostato svetainėje
Mokinių ir studentų skaičius mokymosi įstaigose
Mokslo metų pradžioje
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Rodiklių duomenų bazėje
Besimokantys asmenys pagal švietimo lygmenis
|
2018–2019 |
2019–2020 |
2020–2021 |
2021–2022 |
2022–2023 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vyrai |
Moterys |
Vyrai |
Moterys |
Vyrai |
Moterys |
Vyrai |
Moterys |
Vyrai |
Moterys |
|
Iš viso pagal švietimo lygmenis (0–8 lygmuo) |
299 858 |
299 564 |
295 420 |
295 932 |
294 727 |
297 165 |
295 657 |
298 574 |
303 894 |
306 312 |
Ikimokyklinis ugdymas (0 lygmuo) |
67 374 |
63 784 |
67 756 |
63 641 |
68 448 |
64 055 |
69 604 |
64 876 |
70 307 |
65 665 |
Pradinis ugdymas (1 lygmuo) |
60 539 |
57 137 |
60 851 |
57 765 |
59 780 |
56 902 |
59 590 |
56 655 |
62 109 |
59 424 |
Pagrindinis ugdymas (2 lygmuo) |
84 262 |
78 506 |
84 920 |
79 659 |
85 753 |
81 267 |
87 559 |
82 930 |
91 955 |
87 080 |
Vidurinis ugdymas (3 lygmuo) |
33 389 |
30 069 |
31 211 |
28 470 |
32 043 |
28 654 |
31 674 |
28 437 |
32 390 |
29 507 |
Profesinis mokymas turint vidurinį išsilavinimą (4 lygmuo) |
5 968 |
6 626 |
5 193 |
5 432 |
4 673 |
5 418 |
3 999 |
4 990 |
4 104 |
4 762 |
Bakalauro ir profesinio bakalauro studijos (6 lygmuo) |
37 502 |
44 676 |
34 834 |
42 296 |
33 342 |
41 829 |
32 531 |
41 507 |
32 271 |
40 900 |
Magistrantūros studijos (7 lygmuo) |
9 648 |
17 222 |
9 446 |
17 145 |
9 510 |
17 494 |
9 552 |
17 670 |
9 599 |
17 468 |
Doktorantūra (8 lygmuo) |
1 176 |
1 544 |
1 209 |
1 524 |
1 178 |
1 546 |
1 148 |
1 509 |
1 159 |
1 506 |
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Rodiklių duomenų bazėje
Mokinių ir studentų, įgijusių pagrindinį, vidurinį ir aukštąjį išsilavinimą, skaičiaus kitimas
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Rodiklių duomenų bazėje
Abiturientai ir absolventai, tais pačiais metais tęsiantys mokslus
Proc.
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Rodiklių duomenų bazėje
Nuotr. Maria Teneva
Iš darbo ir mokymosi konteksto „iškritusių“ jaunuolių dalis Lietuvoje, palyginti su kitomis ES šalimis nėra gąsdinanti. Per paskutinius penkerius metus 15–24 metų amžiaus nedirbančio ir nesimokančio jaunimo dalis sumažėjo ir 2022 m. sudarė 9,7 proc. visų to paties amžiaus gyventojų (2021 m. – 10,9 proc.). 18–24 metų jaunuolių, nepasiekusių vidutinio išsilavinimo lygio ir toliau nesimokančių, vertinant pastarąjį dešimtmetį, linkusi mažėti – nuo 6,5 proc. 2012 m. iki 4,8 proc. 2022‑aisiais. Vyrų, anksti pasitraukusių iš švietimo akivaizdžiai daugiau nei moterų. |
15–24 metų nedirbančio ir nesimokančio jaunimo dalis
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Rodiklių duomenų bazėje
18–24 metų jaunimo, neįgijusio vidutinio išsilavinimo ir nesimokančio, dalis
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Rodiklių duomenų bazėje
Nuotr. Jilbert Ebrahimi
Neformalusis vyresnio amžiaus žmonių švietimas – trečiojo amžiaus universitetaiVisuomenei vis labiau senstant, daugiau dėmesio skiriama sąlygų, padedančių vyresniojo amžiaus asmenims išlikti aktyviu ir visaverčiu visuomenės nariu, sukūrimui. Vienas iš būdų sukurti tokias sąlygas – specialių mokymo įstaigų, skirtų vyresnio amžiaus žmonėms, steigimas.Lietuvos Respublikos neformaliojo suaugusiųjų švietimo įstatymas¹ nurodo, kad tokio pobūdžio įstaigas kurti gali neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi teikėjas – mokykla, laisvasis mokytojas arba kitas švietimo teikėjas (biblioteka, muziejus, trečiojo amžiaus universitetas ir kita įstaiga, įmonė, organizacija, taip pat valstybės narės juridinis asmuo ar kita organizacija, kuriems švietimas nėra pagrindinė veikla), teisės aktų nustatyta tvarka turintys teisę vykdyti neformalųjį suaugusiųjų švietimą ir tęstinį mokymąsi. Trečiojo amžiaus universitetas – tai neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi teikėjas, jo padalinys arba neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi programa, teikiantys vyresnio amžiaus asmenų neformalųjį švietimą ir tęstinį mokymąsi, tenkinantys jų žinių, kompetencijos plėtotės ir kultūrinius poreikius¹.
Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centras, atlikęs vyresnio amžiaus žmonių neformaliojo švietimo situacijos analizę ir tyrimus², skelbia, kad Lietuvoje yra žinomi 66 savarankiškai veikiantys trečiojo amžiaus universitetai (TAU) (2018 m. duomenys). Švietimo ir mokslo institucijų registre (ŠMIR) įregistruotos 23 neformaliojo švietimo institucijos, savo pavadinime turinčios žodžius trečiojo amžiaus universitetas. Egzistuoja bendros neformaliojo suaugusiųjų švietimo ar mokymosi paslaugas teikiančių institucijų sistemos nebuvimo problema, todėl skirtinguose šaltiniuose tokių institucijų skaičius gali skirtis.
Medardo Čoboto trečiojo amžiaus universitetas (MČTAU) yra visuomeninė neformaliojo vyresnio amžiaus žmonių švietimo įstaiga, ne pelno siekiantis juridinis asmuo. Teisinė forma – asociacija. Priklauso Nacionalinei Trečiojo amžiaus universitetų asociacijai (NTAUA) ir Nacionaliniam švietimo NVO tinklui. Visokeriopai remia vyresnio amžiaus žmonių geresnę socialinę įtraukti į visuomenę, galimybių realizavimą ir jų aktyvų dalyvavimą visuomenės nuomonės formavimo ir sprendimų priėmimo procesuose. Skatina bendravimą tarp kartų, paremtą solidarumo ir kooperacijos principais. MČTAU veikla labai įvairi – paskaitos, konferencijos, forumai, diskusijos, praktiniai užsiėmimai, parodos, koncertai, festivaliai, įvairios fizinio aktyvumo pratybos, savanorystės talkos ir kt. 2022 m. MČTAU buvo organizuota daugiau nei 1 000 įvairių renginių. Vykdomi vietiniai ir tarptautiniai projektai. Šiuo metu MČTAU veikia 12 fakultetų, 3 meno kolektyvai, Patirties laboratorija ir įvairūs klubai. 2022 m. į MČTAU užsiregistravo 392 nauji klausytojai, iš jų – 52 vyrai, 14 šeimų. Iš viso 2022–2023 mokslo metais universitetą lankė beveik 2 000 klausytojų. Tarp klausytojų populiariausi yra Turizmo, Kultūros, Užsienio kalbų ir Sveikos gyvensenos fakultetai.
- Skatinti vyresnio amžiaus žmonių įsitraukimą į neformalųjį suaugusiųjų švietimą, akcentuojant mokymosi visą gyvenimą svarbą visaverčiam ir harmoningam gyvenimui; - Gerinti komunikaciją, bendravimą ir bendradarbiavimą su kitomis institucijomis, formuojant ir populiarinant pozityvų senjoro įvaizdį; - Skatinti savanorystę ir kurti kultūrą, kurioje siekiama partnerystės ir socialinio dialogo; - MČTAU veiklos kryptinga plėtra ir tęstinumo užtikrinimas.
- Gerinti MČTAU mokymo aktualumą ir kokybę, atsižvelgiant į klausytojų poreikius; - Organizuoti veiklas, padedančias palaikyti dalyvių efektyvų ir turiningą gyvenimą didinant MČTAU patrauklumą; - Gerinti MČTAU vidinę ir išorinę komunikaciją; - Skatinti glaudesnį bendradarbiavimą su socialiniais partneriais ir kitais TAU; - Formuoti MČTAU atviros organizacijos kultūrą; - Stiprinti MČTAU klausytojų savanorystę ir įsitraukimą į universiteto valdymą ir veiklų įgyvendinimą; - Dalyvauti įvairioje savanoriškoje veikloje (ilgalaikėje ir trumpalaikėje) už MČTAU sienų; - Socialinio dialogo skatinimas; - Siekti skaidraus, universiteto veiklų reglamentavimo.
MČTAU bendradarbiauja su partneriais – kitais šalies TAU, VU Botanikos sodu, Mykolo Riomerio universitetu, Vilniaus kolegija, Vilniaus m. savivaldybe, Karoliniškių seniūnija, Lietuvos nacionaline filharmonija ir kt. MČTAU dalyvauja ne tik Lietuvoje, bet ir užsienio šalyse vykdomų projektų veikloje. Vien 2022 m. dalyvauta 9 projektuose.
|
Medardo Čoboto trečiojo amžiaus universiteto (MČTAU) klausytojai
Metų pabaigoje
Ši informacija parengta remiantis Medardo Čoboto trečiojo amžiaus universiteto, Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centro duomenimis ir tai nėra oficialioji statistika. Dėkojame Medardo Čoboto trečiojo amžiaus universitetui už bendradarbiavimą. |
___________________
¹ Lietuvos Respublikos neformaliojo suaugusiųjų švietimo įstatymas, 1998 m. birželio 30 d. Nr. VIII‑822.
² https://www.kpmpc.lt/kpmpc/suaugusiuju-svietimas-3/.
³ http://www.mctau.lt/images/pdf/Veiklos-dokumentai/MCTAU-istatai_2017.pdf.
Daugiau susijusių terminų ir paaiškinimų ieškokite Statistikos terminų žodyne.