Lietuvos statistikos metraštis
(2019 m. leidimas)
Valdžios sektoriaus finansai
Skyriaus informacija bus papildyta
Nuotr. iš pixabay.com
Skyriuje pateikiama valdžios sektoriaus statistinė informacija. 2014 m. visose Europos Sąjungos valstybėse narėse įdiegti Europos Parlamento ir Tarybos reglamento Nr. 549/2013 dėl Europos nacionalinių ir regioninių sąskaitų sistemos Europos Sąjungoje (ESA 2010) reikalavimai ir revizuotos valdžios sektoriaus finansų ir nacionalinių sąskaitų laiko eilutės.
Pagal ESS 2010 visi šalies ekonominiai subjektai suskirstyti į 5 institucinius sektorius. Vienas iš jų yra valdžios sektorius (S.13), kurio pagrindinė funkcija – nacionalinių pajamų ir turto perskirstymas visuomenės naudai.
Valdžios sektorius (S.13) apima:
– centrinės valdžios subsektorių (S.1311), kuriam priklauso valstybės biudžeto finansuojamos ir kontroliuojamos institucijos bei kiti šiam subsektoriui priskiriami subjektai;
– vietos valdžios subsektorių (S.1313), kuriam priklauso savivaldybių biudžetų finansuojamos ir kontroliuojamos institucijos bei kiti šiam subsektoriui priskiriami subjektai;
– socialinės apsaugos fondų subsektorių (S.1314), kuriam priklauso Valstybinio socialinio draudimo fondas, Privalomojo sveikatos draudimo fondas ir kiti šiam subsektoriui priskiriami subjektai.
Svarbus Europos nacionalinių sąskaitų sistemos reikalavimas – duomenis įvertinti priskaičiuotų pajamų ir išlaidų principu, vadinamuoju kaupiamuoju metodu. Tai reiškia, kad sandoriai yra fiksuojami, kai ekonominė vertė sukuriama, pakeičiama ar išnyksta arba kai atsiranda, pakeičiami ar atšaukiami įsipareigojimai.
Pagrindiniai valdžios sektoriaus rodikliai
Valdžios sektoriaus (S.13) pajamos:
– rinkos produkcija (P.11), produkcija savo galutiniam vartojimui (P.12), kiti ne rinkos mokėjimai (P.131) – valdžios sektoriaus prekės ir paslaugos, kurios turi paklausą ir yra parduodamos ar kitaip perduodamos rinkoje ekonomiškai reikšmingomis kainomis, traktuojamos kaip rinkos produkcija (P.11). Prekės ir paslaugos, pagamintos ar sukurtos valdžios sektoriaus galutiniam vartojimui ar jo pagrindiniam kapitalui formuoti, traktuojamos kaip šio institucinio vieneto produkcija savo galutiniam vartojimui (P.12). Kitus valdžios sektoriaus ne rinkos mokėjimus (P.131) sudaro įvairūs mokėjimai už paslaugas ekonomiškai nereikšmingomis kainomis;
– gamybos ir importo mokesčiai, gaunami (D.2) – privalomi neatlyginami mokėjimai pinigais ir natūra, kuriais valdžios sektorius apmokestina gamybą, prekių ir paslaugų importą, darbuotojų darbą, žemės, pastatų arba kito gamyboje naudojamo turto nuosavybę arba naudojimą. Šie mokesčiai mokami nepriklausomai nuo to, ar gaunama pelno;
– kitos subsidijos gamybai, gaunamos (D.39) – gamintojų gaunamos subsidijos. Jomis siekiama daryti įtaką produkcijos apimčiai ir kainų lygiui. Subsidijos gaminiams į šią pajamų grupę neįtraukiamos;
– nuosavybės pajamos, gaunamos (D.4) – valdžios sektoriaus pajamos, gaunamos už suteiktas lėšas kitiems instituciniams sektoriams arba sektoriaus viduje esantiems subjektams (palūkanos, dividendai, reinvestuotas pelnas ir kita);
– einamieji pajamų, turto ir kiti mokesčiai, gaunami (D.5) – valdžios sektorius šiais mokesčiais apmokestina asmenų, namų ūkių arba įmonių pajamas bei turtą;
– socialiniai įnašai (D.6) – faktinės arba sąlygiškai apskaičiuotos darbdavių, samdomųjų darbuotojų, dirbančių ir nedirbančių asmenų įmokos į socialinio draudimo programas, siekiant suformuoti socialinio draudimo rezervą;
– kiti einamieji pervedimai, gaunami (D.7) – pervedimai tarp visų rezidentinių institucinių vienetų ir tarp rezidentų bei nerezidentų. Svarbus šios pajamų grupės elementas – einamieji pervedimai valdžios sektoriaus viduje (D.73): tarp įvairių valdžios sektoriaus vienetų arba įvairių valdžios sektoriaus subsektorių.
Taip pat į šią pajamų grupę įtraukiami einamieji pervedimai tarp įvairių šalių vyriausybių ir tarptautinių organizacijų, tarp jų ir ES lėšos (D.74);
– kapitalo pervedimai (D.9) – sandoriai, kurių metu valdžios sektorius gauna aktyvus iš kitų institucinių vienetų neatlygintinai. Kapitalo pervedimai skirstomi į kapitalo mokesčius, investicinius grantus bei kitus kapitalo pervedimus.
Valdžios sektoriaus (S.13) išlaidos:
– kompensacija darbuotojams (D.1) – valdžios sektoriaus darbuotojams išmokami piniginiai arba natūriniai mokėjimai už atliktą darbą ir darbdavių įnašai į socialinio draudimo fondus;
– tarpinis vartojimas (P.2) susideda iš gamybos procese suvartojamų prekių ir paslaugų vertės, išskyrus ilgalaikį turtą. Šios prekės ir paslaugos gamybos procese transformuojamos arba visiškai sunaudojamos;
– kiti gamybos mokesčiai, mokami (D.29) – valdžios sektorius kaip institucinis sektorius pats vykdo veiklą ir moka mokesčius už žemę, pastatus, kitus įrenginius ir pan.;
– subsidijos, mokamos (D.3) – einamieji nekompensuojami mokėjimai, kuriuos Vyriausybė ir nerezidentiniai vyriausybiniai vienetai suteikia gamintojams, siekdami daryti įtaką produkcijos apimčiai ir kainų lygiui;
– nuosavybės pajamos, mokamos (D.4) – valdžios sektoriaus kitiems instituciniams sektoriams mokamos palūkanos arba palūkanos, mokamos valdžios sektoriaus viduje esančioms institucijoms už suteiktas ar paskolintas lėšas;
– socialinės išmokos, išskyrus natūrinius socialinius pervedimus (D.62) – einamieji pervedimai, kuriuos moka valdžios sektorius namų ūkiams ir kurie tenkina poreikius, atsirandančius esant konkrečioms aplinkybėms (senatvės, ligos, nedarbo ir kitais atvejais);
– socialinės išmokos natūra (D.632) – natūriniai pervedimai, kuriuos valdžios sektorius teikia namų ūkiams socialinei padėčiai palengvinti. Tai įvairios kompensacijos už medikamentus, sanatorinį gydymą, šildymą, karštą vandenį ir pan.;
– kiti einamieji pervedimai, mokami (D.7) – pervedimai tarp visų rezidentinių institucinių vienetų ir tarp rezidentų bei nerezidentų. Svarbus šios išlaidų grupės elementas – einamieji pervedimai valdžios sektoriaus viduje (D.73): tarp įvairių valdžios sektoriaus vienetų arba įvairių valdžios sektoriaus subsektorių.
Taip pat į šią išlaidų grupę įtraukti ir einamieji pervedimai, kuriuos Lietuva moka tarptautinėms organizacijoms (D.74);
– kapitalo pervedimai, mokami (D.9) – sandoriai, kurių metu valdžios sektorius neatlygintinai perveda aktyvus kitiems instituciniams vienetams. Pervedimai gali būti piniginiai arba natūriniai;
– bendrojo pagrindinio kapitalo formavimas (P.51G) – rodiklis, parodantis valdžios sektoriaus pagrindinio kapitalo įsigijimą, atėmus esamo pagrindinio kapitalo netekimą, pridėjus kapitalo pagerinimą ir išlaidas, susijusias su pagrindinio kapitalo ir visų negamybinių aktyvų nuosavybės teisės perdavimu;
– nefinansinio nesukurtojo turto įsigijimas, atėmus netekimą (NP) – šiuos aktyvus sudaro žemė, kiti materialiniai aktyvai, kurie gali būti naudojami prekių ir paslaugų gamyboje, ir nematerialiniai aktyvai. Šis rodiklis parodo skirtumą tarp įsigytų ir atiduotų aktyvų vertės per ataskaitinį laikotarpį.
Skola – valdžios sektoriui (S.13) ir jo subsektoriams priskiriamų subjektų, turinčių teisę prisiimti skolinius įsipareigojimus, prisiimtų, bet dar neįvykdytų, turtinių įsipareigojimų pagal paskolų sutartis, finansinės nuomos sutartis ir kitus įsipareigojamuosius skolos dokumentus konsoliduota suma nominalia verte metų pabaigoje. Skolą sudaro valdžios įsipareigojimai pagal šias finansinių priemonių kategorijas: pinigai ir indėliai (AF.2), skolos vertybiniai popieriai (AF.3) ir paskolos (AF.4).
Skola apskaičiuojama kaip vidaus ir užsienio skolos suma. Skola užsienio valiuta perskaičiuojama iš užsienio valiutų, kuriomis buvo prisiimti įsipareigojimai, į nacionalinę valiutą, naudojant Lietuvos banko paskelbtą paskutinės ataskaitinio laikotarpio dienos oficialų lito ir užsienio valiutų santykį.
Valdžios sektoriaus deficitas (perteklius) – valdžios sektoriaus (S.13) grynasis skolinimasis arba grynasis skolinimas (B.9). Tai bendras rodiklis, atspindintis valdžios sektoriaus išteklių panaudojimo grynąjį rezultatą.
Valdžios sektoriaus skolos apskaitą reglamentuoja Europos Tarybos reglamentas (EB) Nr. 3605/93 (su paskutiniais pakeitimais, padarytais Europos Komisijos reglamentu Nr. 220/2014) ir šiuos reikalavimus atitinkantis pakeistas Lietuvos Respublikos valstybės skolos įstatymas.
Visos konsoliduotos valdžios sektoriaus pajamos 2018 m. sudarė 15,7 mlrd. EUR ir, palyginti su 2017 m., padidėjo 10,3 proc. Per metus išaugo pajamos iš mokesčių (8,5 proc.), kurios 2018 m. sudarė 7,8 mlrd. EUR. Fizinių asmenų pajamų mokesčio surinkta 13,1 proc. daugiau nei 2017 m., pelno mokečio – 9,5 proc., akcizo – 7,8 proc., pridėtinės vertės mokesčio – 6,4 proc. Grynosios socialinio draudimo įmokos per šį laikotarpį padidėjo 11,2 proc. ir 2018 m. sudarė 5,9 mlrd. EUR.
Valdžios sektoriaus konsoliduotos išlaidos 2018 m., palyginti su 2017 m., padidėjo 9,9 proc. ir sudarė 15,4 mlrd. EUR. Valdžios išlaidos galutiniam vartojimui padidėjo 8,2 proc. (iš jų individualiam vartojimui – 9 proc., kolektyviniam – 7,2 proc.), išlaidos bendrajam pagrindiniam kapitalui formuoti padidėjo 7,8 proc. Socialinės pašalpos ir pervedimai 2018 m. padidėjo 15,2 proc.
Spartesnis pajamų nei išlaidų didėjimas lėmė valdžios sektoriaus pertekliaus padidėjimą nuo 192 mln. EUR (0,5 proc. BVP) 2017 m. iki 270,8 mln. EUR (0,6 proc. BVP) 2018 m. Valdžios sektoriaus skola (laikotarpio pabaigoje) sumažėjo nuo 16,6 mlrd. EUR 2017 m. iki 15,4 mlrd. EUR 2018 m. Palyginti su BVP, jos dalis sumažėjo atitinkamai nuo 39,3 iki 34,1 proc. Šis rodiklis atitinka Mastrichto sutarties kriterijų, pagal kurį skola negali viršyti 60 proc. šalies BVP. Skolos ir deficito duomenys pateikti Europos Komisijai 2019 m. rugsėjo pabaigoje.
Valdžios sektoriaus deficitas ir skola
Konsoliduoti duomenys
|
2016 |
2017 |
2018 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
mln. EUR |
palyginti su BVP, proc. |
mln. EUR |
palyginti su BVP, proc. |
mln. EUR |
palyginti su BVP, proc. |
||
Deficitas (-)/ perteklius (+) |
Valdžios sektorius |
90,3 |
0,2 |
192,0 |
0,5 |
270,8 |
0,6 |
Centrinė valdžia |
-117,6 |
-0,3 |
-90,9 |
-0,2 |
-3807,6 |
-8,4 |
|
Vietos valdžia |
192,1 |
0,5 |
82,3 |
0,2 |
84,8 |
0,2 |
|
Socialinės apsaugos fondai |
15,8 |
0,0 |
200,6 |
0,5 |
3 993,6 |
8,8 |
|
Bendroji skola (nominali vertė laikotarpio pabaigoje) |
Valdžios sektorius |
15 524,9 |
39,9 |
16 630,4 |
39,3 |
15 425,1 |
34,1 |
Centrinė valdžia |
14 629,7 |
37,6 |
16 102,0 |
38,1 |
14 951,5 |
33,0 |
|
Vietos valdžia |
633,4 |
1,6 |
557,9 |
1,3 |
501,3 |
1,1 |
|
Socialinės apsaugos fondai |
3 895,8 |
10,0 |
3 683,1 |
8,7 |
0,5 |
0,0 |
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Rodiklių duomenų bazėje
Valdžios sektoriaus deficitas ir skola, palyginti su bendruoju vidaus produktu
Konsoliduoti duomenys, proc.
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Rodiklių duomenų bazėje
Konsoliduota valdžios sektoriaus ir jo subsektorių bendroji skola
Nominali vertė laikotarpio pabaigoje, mln. eurų
ESS 2010 kodai |
Įsipareigojimai pagal finansines priemones |
Valdžios sektorius |
iš jo |
|
|
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S.13 |
centrinė valdžia |
vietos valdžia |
socialinės apsaugos fondai |
||||||
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
||
AF |
Bendroji skola |
16 630,4 |
15 425,1 |
16 102,0 |
14 951,5 |
557,9 |
501,3 |
3 683,1 |
0,5 |
AF.2 |
Pinigai ir depozitai |
420,6 |
287,7 |
421,0 |
288,0 |
- |
- |
- |
- |
AF.3 |
Skolos vertybiniai popieriai |
13 880,6 |
12 891,4 |
13 880,6 |
12 891,4 |
- |
- |
- |
- |
AF.31 |
trumpalaikiai |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
- |
- |
- |
- |
AF.32 |
ilgalaikiai |
13 880,6 |
12 891,4 |
13 880,6 |
12 891,4 |
- |
- |
- |
- |
AF.4 |
Paskolos |
2 329,3 |
2 246,0 |
1 800,5 |
1 772,1 |
557,9 |
501,3 |
3 683,1 |
0,5 |
AF.41 |
trumpalaikės |
2,6 |
0,6 |
0,2 |
0,2 |
2,4 |
0,4 |
0,0 |
0,0 |
AF.42 |
ilgalaikės |
2 326,7 |
2 245,4 |
1 800,3 |
1 771,9 |
555,5 |
500,9 |
3 683,1 |
0,5 |
Naujausius ir išsamiausius duomenis rasite Rodiklių duomenų bazėje
Daugiau:
Valdžios sektoriaus pajamos ir išlaidos
Daugiau susijusių terminų ieškokite Statistikos terminų žodyne.